گزارش بیست و نهمین کنفرانس ملی هسته‌ای ایران
10 اسفند 1401
گزارش بیست و نهمین کنفرانس ملی هسته‌ای ایران

بیست و نهمین کنفرانس ملی «هسته‌ای ایران» به عنوان بزرگترین رویداد سالانه علمی و فناوری صنعت هسته‌ای ایران در 7 اسفندماه 1401 به میزبانی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.

این رویداد با سخنرانی جناب آقای دکتر محمودرضا آقامیری، ریاست محترم دانشگاه شهید بهشتی؛ جناب آقای دکتر جواد کریمی ثابت، رئیس محترم هیئت مدیره انجمن؛ و جناب آقای مهندس محمد اسلامی، معاون محترم رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی؛  آغاز شد و با سخنرانی معاونین محترم سازمان انرژی اتمی، جناب آقای مهندس حسین درخشنده، جناب آقای دکتر سید پژمان شیرمردی و جناب آقای دکتر سید جواد احمدی در محورهای مربوطه ادامه یافت. در این کنفرانس سه نشست تخصصی در حوزه‌های گداخت هسته‌ای، راکتورهای ماژولار، و رادیو ایزوتوپ‌ها با متخصصانی از دانشگاه‌ها، پژوهشکده‌ها و مراکز صنعت هسته‌ای برگزار شد.

در این کنفرانس اساتید، پژوهشگران، صنعت‌گران و دانشجویان حوزه های مختلف علوم و فنون هسته‌ای به ارائه آخرین دستاوردهای پژوهشی خود پرداختند. در این کنفرانس بیش از 250 مقاله علمی و پژوهشی در ده محور فیزیک، تکنولوژی و ایمنی راکتورهای هسته‌ای؛ آشکارسازی و دزیمتری هسته‌ای؛ چرخه سوخت و مواد هسته‌ای؛ کشاورزی هسته‌ای؛ ایمنی، امنیت، حفاظت و راهبردهای هسته‌ای؛ پرتوپزشکی و پزشکی هسته‌ای؛ پلاسما و گداخت هسته‌ای؛ مولد و کاربرد پرتوها و فناوری کوانتومی، بصورت شفاهی و پوستر در مرکز همایش‌های بین‌المللی دانشگاه شهید بهشتی ارائه شد و از سخنرانی 9 سخنران مدعو بهره برده شد.

همزمان با برگزاری این کنفرانس نمایشگاه دستاوردهای هسته‌ای با همکاری سازمان انرژی اتمی، پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌‌ای و شرکت‌ها و مراکز علمی، پژوهشی و صنعتی برقرار شد.

در مراسم اختتامیه بیست و نهمین کنفرانس ملی هسته‌ای ایران بعد از گزارش کوتاهی از روند برگزاری کنفرانس و سخنرانی پیشکسوتان عرصه علم و فناوری هسته ای، جناب آقای دکتر علی افشار بکشلو، جناب آقای دکتر علی اکبر صالحی و جناب آقای دکتر محمدباقر غفرانی، از این گرانقدران تقدیر شد. در انتها، مراسم اختتامیه با گرفتن عکس یادگاری پایان یافت. همچنین با اهدای لوح تقدیر و هدیه از سه مقاله برتر، دو داور و یک دبیر تخصصی برگزیده تقدیر شد.

در برگزاری این کنفرانس دانشگاه شهید بهشتی، سازمان انرژی اتمی، پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای، شرکت فناوری‌های پیشرفته هسته‌ای، شرکت انرژی نوین، شرکت توسعه فناوری‌ پلاسما، شرکت تولید مواد اولیه و سوخت هسته‌ای، شرکت توسعه کاربرد پرتوها و شرکت مهندسی و ساخت نیروگاه‌های اتمی (مسنا) ما را یاری رساندند.